Iedereen kan de usability van software testen!

dinsdag 7 maart 2017

Echt waar en dat zeg ik uit ervaring. Onlangs heb ik namelijk zelf voor een klant getest. Ik schreef al eerder over onze vakgroep Usability. Deze actieve vakgroep maakt mooie vorderingen op het gebied van usability en het testen rondom dit onderwerp. In dit artikel deel ik de visie die wij over usability testen binnen Valori hebben en waarom iedereen (ook jij!) kan software testen.

Ontwikkelingen in usability testen

Een van de vorderingen die de vakgroep gemaakt heeft, is het ontwikkelen van een usability game. Dat deden zij in samenwerking met de Valori Academy. Daarnaast organiseerden ze een interessante thema-avond rondom usability van software met de gastspreker Mario Munez uit Brazilië. Ook is de vakgroep bezig met de ontwikkeling van een model in waarmee je stapsgewijs de eerste checks kunt doen om de usability van een website te beoordelen. Allemaal interessante ontwikkelingen die ik als recruiter op de voet volg.

Belangrijk dat iets werkt zoals je verwacht

Zelf sluit ik vaak aan bij meetings van deze vakgroep, omdat ik het leuk vind om te zien waar mijn collega’s mee bezig zijn en wat er speelt binnen het vakgebied. Ik heb veel affiniteit met usability, omdat ik goed begrijp dat dit essentieel is voor de acceptatie en ingebruikname van een systeem door een organisatie. Iedereen kent de ergernissen wel als een programma of website niet doet wat je verwacht.

Belang van bruikbare software voor bedrijven

Bedrijven beginnen steeds meer te beseffen dat werknemers en consumenten afhaken als een programma of website onvoldoende voldoet aan hun eisen, wensen en vooral de verwachtingen. Neem als voorbeeld webshops. Mensen shoppen vaker online en de concurrentie tussen webshops is groot. Dan is het essentieel dat je website minstens toegankelijk, makkelijk bruikbaar en duidelijk is. Hoe test je dit?

Usability van software testen

Onlangs ontving ik een verzoek vanuit de vakgroep Usability: of ik mee wilde testen voor een klant. Daar hoefde ik geen seconde over na te denken! Er zijn natuurlijk vele soorten testen. Voor de ene test is meer technische bagage en kennis nodig dan voor de andere. Ik kon deze test eenvoudig uitvoeren omdat ik me als consument moest gedragen. Ik moest hardop uitspreken wat ik deed, waarom ik dat deed en hoe ik het ervaarde. Nou dat is aan mij wel besteed. De opdracht bestond uit het testen van een aanmeldstraat op een website. We hebben twee versies getest en er deden meerdere collega’s aan mee die zich als consument mochten gedragen. Daarbij bestond het team uit een twee collega-consultants die per usability tester de observatie en documentatie verzorgde. Bovendien – en dat is best bijzonder – was de klant zelf ook aanwezig tijdens de testen.

Waardevolle bevindingen

Ik liep bij deze test tegen diverse bevindingen aan die we direct met de klant gedeeld hebben. Daarnaast hebben we nog wat visuele en tekstuele verbeteringen aangedragen. De klant was blij verrast en kan de aanmeldstraat dankzij deze testen wezenlijk verbeteren. Voor mij gaf dit veel voldoening en een trots gevoel. Ik vond het erg leuk om een klant te kunnen helpen en het gaf me een trots gevoel omdat mijn collega’s dit hebben georganiseerd. Ik kan me nu ook veel beter voorstellen hoe het voor mijn collega’s is om dit zinvolle werk elke dag te doen. Geweldig dat ik de kans kreeg om hieraan mee te werken.

Typisch Valori

Dit voorbeeld dat ik als recruiter eens het leven van een software tester mocht ervaren, is typerend voor het werken bij Valori. Als je ergens interesse in hebt of je iets wil bereiken dan is dat vaak mogelijk en helpen we om het voor elkaar te krijgen. Wil jij meer weten over de mogelijkheden die Valori haar consultants biedt? Lees dan het e-book Werken bij Valori. Het staat vol met quotes van Valorianen die over hun ervaringen bij klanten en met de werksfeer bij Valori vertellen. Wat zou jij wel eens op usability willen testen? Een website of bepaalde software bijvoorbeeld? Deel het in een reactie!

E-book Werken bij Valori