Software tester kom in beweging en houd je hersenen fit!

dinsdag 30 mei 2017

Meestal weet ik gelijk waarover ik mijn volgende blog wil schrijven, want er gebeurt zoveel om mij heen waarvan ik denk “dat moet ik delen”! Maar dit keer had ik even geen inspiratie. Zelfs na heel wat graafwerk in mijn grijze massa komt er niets. Ik besluit mijn laptop dicht te klappen en even een frisse neus te halen. Dat bracht me op goede gedachten.

Naar buiten

Tijdens mijn wandeling komen verschillende onderwerpen waarover ik kan schrijven bij me op: de brainstormsessie met mijn collega’s over werving, de voortgang binnen de agile werkgroep voor een thema-avond en het super toffe jubileum voorjaarsevent van TestNet. Dan herinner ik mij opeens een inspirerende keynote die veel software testers aan het denken heeft gezet, letterlijk en figuurlijk.

Je hersenen jong houden

De keynote was Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie en schrijver van het boek “laat je hersenen niet zitten: hoe beweging de hersenen jong houdt”. Hij gaf ons zijn visie over het effect van bewegen of het ontbreken daarvan op ons brein. Ik stelde mezelf bij het aanhoren van zijn verhaal meteen de vraag “beweeg ik wel genoeg?”, want dat is belangrijk voor de hersenen. En je komt er niet vanaf met twee keer sporten in de week. Je moet minimaal elke dag een half uur intensief bewegen, wil dit effect hebben op je hersenen.

Zitten is het nieuwe roken

Uit onderzoek blijkt steeds vaker dat bewegen belangrijk is voor zowel je lichaam als geest. Zitten is het nieuwe roken, zeggen ze dan. Nou van dat soort uitspraken schrik ik best! Een half uur intensief bewegen lijkt niet veel, maar ga eens voor jezelf na, lukt je dit elke dag?

Ik vind het een interessant thema. Niet alleen voor mezelf, maar ook om hier te delen met jou. Want wie wil zijn hersenen nu niet jong houden? Zeker als software tester is een goed stel hersenen onontbeerlijk. Het verhaal laat me niet los en ik vraag me werkelijk af hoe we dit gaan doen. Voldoende bewegen naast werk, huishouden, zorgtaken, sociale evenementen en alle andere dingen die we nog willen en moeten doen.

Vind jij tijd om te bewegen?

Ik zeg je eerlijk, mij lukt het vaak niet om voldoende te bewegen op een dag. Als ik mijn collega’s dit vraag, hoor ik steeds dezelfde argumenten waarom het niet lukt. Ze willen het eigenlijk allemaal wel proberen, maar te veel werk en een volgeplande agenda maken het onmogelijk. Zelfs niet om dat half uurtje vrij te maken voor een stevige wandeling (de lunchwandeling die vaak wat slenterend wordt gedaan telt niet). Bovendien komt lunchen achter je bureau stiekem toch ook vaker voor dan je denkt (en wilt). Na alle huishoudelijke taken ’s avonds is het vervolgens erg verleidelijk om gewoon op de bank te ploffen in plaats van die intensieve wandeling te maken. Hoe gaat dat bij jou? Vind je het belangrijk om veel te bewegen en kom je er voldoende aan toe?

Het roer moet om!

Hoeveel tegenargumenten we met zijn allen ook kunnen bedenken, ik vind toch dat het roer om moet. In ieder geval ben ik voor mezelf al gestart. Nu ik regelmatig sport en inderdaad niet meer ’s avonds op de bank plof maar een stevige wandeling maak, merk ik al dat ik me fitter voel nu. Hierdoor maak ik gelijk mijn hoofd leeg waardoor ik nog beter slaap en uitgerust weer opsta. Nu nog volhouden!

Gun je hersenen wat beweging

Hoe organiseer je jouw (test)werk zo dat je niet de hele dag zit maar ook nog eens buiten komt en daarnaast voldoende beweegt? Zoals ik al eerder aangaf is het juist binnen het vakgebied testen zo belangrijk om een sterk brein te hebben. Je analytisch vermogen is een belangrijk onderdeel en een fit lijf gaat samen met een fit stel hersenen. Ik denk dat het voor iedereen tijd is om het roer om te gooien. Wat kun jij veranderen? Laat een reactie achter!