Wel of geen emoticons zakelijk gebruiken, wat vind jij, softwaretester?

dinsdag 31 juli 2018

Herken jij ook de trend dat er steeds meer emoticons worden gebruikt in ons berichtenverkeer? Ik wel! Zelf doe ik er ook aan mee omdat het de boodschap die ik verstuur versterkt. Misschien compenseert het wel deels de non verbale communicatie die afwezig is bij een schriftelijke boodschap. In dit blog neem ik het gebruik van emoticons onder de loep en kijk ik of het echt wat toevoegt aan onze communicatie.

Geschiedenis van de emoticons

In 1982 typte Scott Fahlman, een computerwetenschapper, de eerste emoticon: :-). Door die actie houden we 1982 aan als het jaar dat de emoticon ontstond. Het gebruik? Nadat een studentengrap over een besmetting aan de universiteit voor onrust had gezorgd, was er een debat ontstaan over de grenzen van de humor binnen de instelling. Fahlman stelde een symbooltje voor om aan te geven welke boodschappen niet helemaal serieus bedoeld zijn. En zo ontstond het eerste actieve gebruik met emoticons. Daarna heeft de emoticon zich ontwikkeld tot wat het vandaag de dag is en het is niet meer weg te denken uit de meeste communicatie - vooral via social media. Er is zelfs sinds 2014 een jaarlijkse emoji dag (ja, echt waar!). We gebruiken de termen emoticon en emoji vaak door elkaar maar er is een verschil. Met een emoticon geef je een emotie weer door middel van leestekens en een emoji is de emoticon weergegeven als afbeelding.

Meer betekenissen dan emoji’s

Niet overal heeft een emoticon of emoji dezelfde betekenis en iedereen interpreteert de afbeelding vaak net anders. Een groot verschil zit ‘m bijvoorbeeld in de emoji met de duim omhoog. In Nederland en de Westerse wereld heeft ‘ie een positieve betekenis, terwijl dat symbool in Bangladesh een grove belediging is.

Een ander opvallend verschil is de emoji met de gevouwen handen. Deze heeft in Japan de betekenis ‘alsjeblieft’ of ‘bedankt’. Terwijl wij deze afbeelding vaak gebruiken om het bidden aan te geven.

Emoji’s zijn ook zakelijk niet meer weg te denken

Zoals ik in de introductie al kort vertelde, maak ik veel gebruik van emoticons in mijn berichtenverkeer. Niet alleen maar bij het gebruik van social media, ook in mijn contact naar kandidaten en collega’s toe gebruik is ze te pas en te onpas. Dat betekent niet dat ik er niet vooraf over nadenk: ik houd rekening met het feit of ik iemand al ken en of we al eerder contact hebben gehad. Toch merk ik dat het moment waarop ik een emoticon/emoji toevoeg aan mijn berichten wel steeds eerder in het communicatieproces begint. Zoals ik al aangaf, vind ik dat de boodschap er levendiger en krachtiger van wordt. Natuurlijk kunnen meningen hierover verschillen. Ik werk zelf in een informeel zakelijke omgeving en binnen de IT-branche. Misschien dat softwaretesters het wat vanzelfsprekender vinden, omdat ze veel tijd achter hun computer doorbrengen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Daarom ben ik erg benieuwd hoe dit in andere sectoren gaat.

Voegt het iets toe, ja of nee?

Ik weeg altijd af of een emoticon/emoji iets toevoegt aan mijn boodschap. Daarnaast gebruik ik ze in formele communicatie sowieso niet. Je zult van mij nooit een bevestigingsmail op een sollicitatie of een uitnodiging voor het maken van een test met emoji’s krijgen. Natuurlijk hangt de keuze ook af van hoe het contact is geweest met de kandidaat die ik heb gesproken. Ook intern maak ik de afweging en probeer ik in te schatten of een collega het wel of niet kan waarderen. Dat is natuurlijk een subjectieve inschatting. Toch zie ik dat andersom veel van mijn collega’s en kandidaten ook gebruik maken van emoticons/emoji.

Wat vind jij? Zie je het ook terugkomen in je communicatie en gebruik je het zakelijk of vind je emoji’s alleen privé communicatie?