Optimaal benutten - Gewoon uitzetten, tenzij…
Business Case
Het is de normaalste gang van zaken om voor vernieuwingen in de IT
een bepaalde vorm van een business case te maken. Deze business case
wordt gebruikt voor besluitvorming. Ga je wel of niet investeren? In dit
artikel breek ik een lans voor het beheer. Ik richt me met name op de
taak van functioneel beheer om de business case ook na jaren van gebruik
nog regelmatig te toetsen. Zijn de oorspronkelijke argumenten nog wel
van toepassing?
De rol van functioneel beheer bij de business case
De rol van functioneel beheer in het fenomeen ‘business case’ is
meervoudig. Zowel bij het bedenken, het realiseren als bij het toetsen
speelt functioneel beheer een belangrijke rol. Die rol is het maximaal
vertegenwoordigen van de gebruikersorganisatie en zodoende een zo soepel
mogelijke implementatie te helpen verkrijgen. De samenwerking tussen
functioneel beheer en vernieuwingstrajecten uit zich in een aantal
activiteiten, zoals:
- Opstellen acceptatiecriteria
- Helpen formuleren van user stories, business requirements, functionaliteiten en andere vragen vanuit het gebruikersveld
- Toetsen en testen van functionaliteiten en de toepasbaarheid ervan
- (Helpen) formuleren van IT-dienstverlening, eisen rondom servicelevels e.d.
Doelstellingen in kaart brengen
Elke vorm van vernieuwing kent op zich altijd wel een bepaalde vorm
van legitimatie. Natuurlijk zie je dat terug in de beleving van de
beslissers, maar meestal wordt deze ook beschreven. Vragen die je
voorafgaand aan een investering gerust over de doelstelling kunt
stellen, zijn:
- Waarom moet er vernieuwd worden, wat is het doel?
- Wat levert het mij/ons op, of wat bespaart het mij/ons?
- Wat gebeurt er als we niet vernieuwen?
Validatie en overdracht
Deze vragen worden gedurende de realisatie van de vernieuwing
regelmatig door functioneel beheer getoetst. Rapportages over de
voortgang van de realisatie geven het management vaak een (goed) beeld
over hoe het behalen van de doelstellingen van de investering er voor
staat. Vele beheerorganisaties hebben zelf een waslijst aan criteria
opgesteld waaraan de vernieuwing moet voldoen alvorens het beheerd kan
worden. Deze zogenaamde acceptatiecriteria hebben vooral oog voor
beheeronderwerpen en richten zich op de vraag wat is er nodig om de
vernieuwing te kunnen beheren? De vraag wat er nodig is om het product
ook te kunnen blijven gebruiken, wordt hierin niet vaak meegenomen.
Hiermee is een grote stap gezet in beheersing van het IT-portfolio,
maar ontbreekt de volgende stap nog. De stap die er voor zorgt dat het
uiteindelijke doel van de vernieuwing continu in de gaten wordt
gehouden. Ook ná de oplevering! Een soort permanente bewaking van de
oorspronkelijke business case is noodzakelijk om de kosten en
opbrengsten van het geheel te kunnen overzien.
Toetsvraag
Ik durf te stellen dat de meeste IT beheerders niet precies in beeld
hebben of IT-producten het van te voren gewenste resultaat hebben
opgeleverd. Ik pleit dan ook voor het toevoegen van deze aspecten in de
reeds bestaande acceptatiecriteria. Om erachter te komen hoe ver jij
hiermee bent, daag ik je graag uit met de volgende vragen:
- Heb jij inzicht in je IT-portfolio?
- Weet jij wat de oorspronkelijke business case was voor alle individuele IT-producten in jouw portfolio?
- Heb je inzicht in het huidige gebruik van deze IT-producten?
- Weet je dan ook of deze IT-producten het gewenste resultaat
opleveren, zoals bedacht was toen er in het product geïnvesteerd moest
worden?
Onderbouwing bestaansrecht bestaande IT-producten
Hoe weet je of het huidige gebruik van IT-producten nog het gewenste
resultaat oplevert? Hieronder vind je een lijstje met een aantal zaken
om aan te denken:
- Levert het nog de (resource) besparing op waarnaar gestreefd werd?
- Realiseer je nog de gewenste kwaliteit van gegevens?
- Is het eenmalig invoer nog steeds van toepassing (na eventueel uitbreiden van het IT-product)?
- Zijn de kosten voor beheer nog steeds lager dan voorheen?
Geen onderbouwing is geen IT-product!
Als je niet kunt onderbouwen wat een IT-product nu en morgen
oplevert, moeten we het uit (laten) zetten! Het kost immers altijd geld
om IT-producten ‘in de lucht’ te houden. Het is dus echt verspilling van
geld, tijd en energie om IT-producten in de lucht te houden die niet
meer het doel bereiken waarvoor het bedacht was. Voor het werkelijk en
definitief uitzetten van IT-producten hebben wij in samenwerking met de
gemeente Amsterdam een mooie aanpak ontwikkeld: “App-ruimen”. Als je
hierin geïnteresseerd bent, laat dan even een reactie achter onder dit
artikel.
Next steps
In een eerder blog
heb ik over de samenwerking tussen functioneel beheer en projecten
geschreven. Hierbij wil ik jou vragen of het bewaken van de business
case toegevoegd zou moeten worden aan het document “Best practice voor
de samenwerking tussen project en beheer”.