Test tools implementeren: zo doe je dat!

donderdag 18 april 2019

Afgelopen week presenteerde ik op de QA & Test conferentie in Bilbao 'Select the right test automation tool'. Daarnaast gaf ik een aantal tips over hoe je na de selectie een succesvolle implementatie doet. Want zelfs na een professioneel selectietraject sterven veel tools voor geautomatiseerd testen een stille dood, stof verzamelend op de kelderplanken van je organisatie. De hoofdoorzaak is onvoldoende uithoudingsvermogen, vooral in het 'Dal van Desillusie'. In dit blog lees je hier meer over.

Tools voor geautomatiseerd testen kunnen rekenen op veel enthousiasme van zowel het management als de werkvloer. Leidinggevenden vallen voor de snelheid en de kostenbesparing. Technisch handige jongens (het zijn meestal jongens) vinden het heerlijk om met tools te knutselen: boys will be boys.


Groot aanbod

Er zijn ruim voldoende goede tools op de markt. Dat is wel eens anders geweest, maar anno 2014 is er een ruim aanbod aan kwalitatief hoogwaardige tools van leveranciers als HP, IBM/Rational, Tosca, Citratest, Borland, enzovoort. En dan hebben we nog de open-source alternatieven: Selenium, Soap-UI, Watir, Sikuli, enzovoort.

In Bilbao heb ik een overzicht gegeven van de tools die wat ons betreft de top 10 uitmaken.

Juist vanwege het grote aanbod is het vinden van de juiste tool voor geautomatiseerd testen geen sinecure. Een tool moet namelijk synchroniseren met jouw applicaties, passen in jouw IT landschap en bij de kennis en ervaring van jouw team. Ga er maar aanstaan!

Implementatie

Met de Smartselect 'tool voor tool selectie' ontstaat de mogelijkheid om het selectieproces objectief en evenwichtig te laten plaatsvinden. Wie daar meer over wil weten moet me maar even bellen, zoals beloofd ga ik nu iets meer zeggen over de implementatie.

De beste manier om dat te doen is kijken naar bijgaande figuur 'Tool adoption mood curve patterns'.

Je ziet horizontaal de tijd en verticaal het enthousiasme in de organisatie. Dat enthousiasme wisselt altijd in de loop van het implementatietraject en ik zie in de praktijk vrijwel altijd één van de vier getoonde patronen:

  1. Het zwaar bevochten succes
  2. De snelle mislukking
  3. De stille dood op de plank
  4. Het soepele succes

Het zwaar bevochten succes

De meest voorkomende en de meest interessante is patroon nummer 1: Het zwaar bevochten succes. Laten we daar eens beter naar kijken. Demo's zijn altijd mooi en maken mensen blij. Een proof of concept is veel realistischer: je gebruikt de tool daadwerkelijk in jouw situatie, met jouw applicatie, met jouw scripts en met jouw data. Daar komen ook wat nadelen boven water, dus de stemming daalt een klein beetje. Rond het moment van aankoop is iedereen weer positief en dan start het echte werk.

Dan komt ook het gevaarlijkste moment: het Dal van Desillusie. Vrijwel altijd zul je met elkaar door dit dal moeten. Dit is het moment dat iedereen de moed dreigt te verliezen: het blijkt toch lastiger dan gedacht, we hebben nog niet de vereiste kennis en ervaring en nog erger: de tool bevat serieuze bugs. Want test tools zijn uiteraard ook software, inclusief fouten.

Als in het Dal van Desillusie het commitment van management en werkvloer niet maximaal is, ligt de snelle mislukking op de loer. Dit is de fase waarin de sponsors en de visionairs in de organisatie een cruciale rol hebben bij het door het dal slepen en de moed erin houden. De kans is dan groot dat het ergste achter de rug is en de opgaande lijn er weer in komt. Richting succesvol gebruik van de tool. Het zwaarbevochten succes is een feit, gefeliciteerd!

De snelle mislukking

Wat in het Dal van Desillusie natuurlijk ook duidelijk kan worden is dat de toolkeuze toch een foute was. In dat geval is een snelle mislukking de goedkoopste optie: uithuilen en opnieuw beginnen.

De stille dood op de plank

Dit verraderlijke alternatief zien we vaak: men moddert verder, lijkt een beetje uit het dal te klimmen en krijgt een regressietestsetje aan de praat. Maar het onderhouden van de scripts blijkt problematisch en de tool verdwijnt langzamerhand naar de achtergrond. Niemand geeft toe en de insiders houden de schijn op dat de tool daadwerkelijk in gebruik is, maar feitelijk levert hij geen toegevoegde waarde. De stille dood is nabij!

Het soepele succes

Snel en duurzaam succes komt voor bij het implementeren van test tools. Maar heel vaak kom ik ze niet tegen. Kijk bij het tellen van je zegeningen vooral ook even naar de toekomstvastheid en de onderhoudbaarheid van de scripts. Want daar zit op termijn meestal het probleem.

Moraal: kennis en ervaring met tool selectie en implementatie is cruciaal om de patronen te herkennen en op sleutelmomenten in het traject de juiste beslissingen te nemen. De specialisten van Valori Tool Services hebben die kennis en ervaring. Ga niet alleen experimenteren, maar laat je adviseren.