Waarom digitale toegankelijkheid in apps nú prioriteit moet hebben

zaterdag 3 juni 2023

Het testen van apps op accessibility (‘A11Y’) staat nog redelijk in de kinderschoenen. Door het gebrek aan noodzaak viert de drogreden ‘kost te veel tijd, geld en energie’ namelijk al snel hoogtij. Toch is het waardevol om dit liever vandaag dan morgen op te pakken.

Een van de misvattingen is dat accessibility slechts voor een kleine groep mensen interessant is. Toch heeft 1 op de 4 Nederlanders moeite met digitale toegang tot apps. Het gaat hierbij om mensen die visueel, auditief, cognitief of motorisch belemmerd worden. Met vergrijzing zal deze groep alleen maar verder groeien.


Tegenwoordig maakt ook een groot deel van de mensen zonder deze belemmering gebruik van toegankelijkheidsopties op zijn/haar smartphone of tablet. Zo heeft 45% van de iOS- en 59% van de Android-gebruikers in Nederland één of meer toegankelijkheids­opties ingeschakeld. Ongeveer de helft van de Nederlanders - met of zonder aantoonbare belemmering - heeft dus direct baat bij accessibility.

Onder de verschillende hulpfuncties worden tekstgrootte en donkere modus het meest gebruikt. De redenen om bijvoorbeeld dark mode aan te zetten lopen uiteen van ‘minder storend voor omgeving’ tot aan ‘onmisbaar bij dyslexie’. Andere gebruikte instellingen zijn scherm inzoomen, vette tekst, verminderde transparantie en tekst-naar-spraak.

Naast een grote doelgroep heb je steeds meer te maken met wetgeving. Zo moeten mobiele apps van de (semi-)overheid zoals DigiD en Berichtenbox sinds juni 2021 aan internationale richtlijnen voldoen. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn daarbij de spil waar digitale toegankelijkheid om draait. De content van de app moet waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

In het verlengde hiervan wordt in juni 2025 de European Accessibility Act (EAA) officieel van kracht. Kort samengevat moeten nieuwe websites en apps van het bedrijfsleven vanaf dan aan toegankelijkheidseisen voldoen. Hoe wordt dit echter gemeten? Wordt een update van een app echter ook als nieuw beschouwd? En geldt dit voor zowel kleine als grote bedrijven met uiteenlopende budgetten om hierop in te kunnen spelen? Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid omtrent de Europese toegankelijkheidswet.

Aandacht voor accessibility in apps verdient hoe dan ook topprioriteit. Het maakt het leven voor een grote groep mensen - zowel met als zonder een aantoonbare beperking - een stuk prettiger. Daarnaast breidt de wetgeving zich steeds meer uit. Maar los van het juridische aspect is het bovendien een morele verplichting: apps die voor iedereen gebruiksvriendelijk én toegankelijk zijn.

Wilt u meer weten over het testen van apps op accessibility? Neem gerust contact met ons op!