Waarom zou je tester worden?

dinsdag 15 mei 2018

Goede vraag! Ik wil bijna zeggen waarom niet? Ik kan veel argumenten bedenken waarom tester worden leuk is en bovenal ontzettend belangrijk. In dit blog geef ik aan wat ik het belang van testen vind en welke interesses en competenties ik zie terugkomen bij mijn collega testers.

Het belang van testen

Waarom is het zo belangrijk om te testen? En dan specifiek software testen? Iedereen vindt het logisch dat je een auto test voordat je ermee gaat rijden. Sterker nog, we verwachten ook dat dit is gebeurd. Voor software zou dit ook moeten gelden maar de praktijk wijst nog wel eens anders uit. Het niet testen van software kan veel geld kosten en in sommige gevallen zelfs levensgevaarlijk zijn. Denk aan een Elektronisch Patiëntendossier dat niet alle gegevens bevat of niet van de juiste patiënt is. Er kan dan verkeerde medicatie gegeven worden met grote gevolgen. Wat te denken van imagoschade als een bedrijf in het nieuws komt omdat ze gegevens niet goed hebben verwerkt. Of een boete die volgt omdat gegevens niet goed beveiligd zijn, een zogeheten “datalek”. Zeker nu de wet AVG in werking treedt. Er zijn dus altijd risico’s en dat betekent dat software altijd zorgvuldig getest moet worden.

De tester als spin in het web

Software moet voldoen aan de eisen en wensen van verschillende eindgebruikers en daarom is het vinden en verbeteren van fouten enorm belangrijk. Want daar gaat het uiteindelijk om: doet de software precies wat het hoort te doen? Het hele software ontwikkelproces moet hierop gericht zijn. We noemen dit bij Valori ook wel full stack testen. Er moet vanuit het systeem en de code getest worden en ook moeten er gebruikersacceptatietesten uitgevoerd worden: alle lagen komen aan bod. De tester is in dit verhaal de zogenaamde “spin in het web”. Hij loopt tijdens het hele traject mee. Daarom moet hij precies weten wat voor de business en de gebruikers belangrijk is. Kortom, er wordt nogal wat van je gevraagd als je tester wilt worden!

De juiste drive

Welke overeenkomsten vertonen onze eigen testers nou? Een interesse die ik veel voorbij zie komen is puzzelen: willen weten hoe iets in elkaar zit en kijken of iets werkt. Valorianen zien altijd dat je een punt komma bent vergeten, (soms op het irritante af), maar ze zullen het je melden. Vooral met de drive om iets beter te willen maken. En dat is het punt: je moet het belangrijk vinden dat software werkt en doet waar het voor bedoeld is! Niet leven op aannames maar altijd vragen naar het waarom en of dat dan ook echt zo is. En dat dan weer checken.

Over welke competenties praten we dan?

Hoe vertaal je dit nou naar competenties die testers zouden moeten hebben? Ik noem er een aantal:

  • Kwaliteitgericht: hoge eisen stellen aan de kwaliteit van producten en diensten en daarnaar handelen;
  • Resultaatgericht: actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten;
  • Probleemgericht: het signaleren van problemen; het herkennen van belangrijke informatie; verbanden leggen tussen gegevens en het opsporen van mogelijke oorzaken van problemen.
E-book werken bij Valori