Herken
jij ook de trend dat er steeds meer emoticons worden gebruikt in ons
berichtenverkeer? Ik wel! Zelf doe ik er ook aan mee omdat het de
boodschap die ik verstuur versterkt. Misschien compenseert het wel deels
de non verbale communicatie die afwezig is bij een schriftelijke
boodschap. In dit blog neem ik het gebruik van emoticons onder de loep
en kijk ik of het echt wat toevoegt aan onze communicatie.
Geschiedenis van de emoticons
In 1982 typte Scott Fahlman,
een computerwetenschapper, de eerste emoticon: :-). Door die actie
houden we 1982 aan als het jaar dat de emoticon ontstond. Het gebruik?
Nadat een studentengrap over een besmetting aan de universiteit voor
onrust had gezorgd, was er een debat ontstaan over de grenzen van de
humor binnen de instelling. Fahlman stelde een symbooltje voor om aan te
geven welke boodschappen niet helemaal serieus bedoeld zijn. En zo
ontstond het eerste actieve gebruik met emoticons. Daarna heeft de
emoticon zich ontwikkeld tot wat het vandaag de dag is en het is niet
meer weg te denken uit de meeste communicatie - vooral via social media.
Er is zelfs sinds 2014 een jaarlijkse emoji dag
(ja, echt waar!). We gebruiken de termen emoticon en emoji vaak door
elkaar maar er is een verschil. Met een emoticon geef je een emotie weer
door middel van leestekens en een emoji is de emoticon weergegeven als
afbeelding.
Meer betekenissen dan emoji’s
Niet overal heeft een emoticon of emoji dezelfde betekenis en
iedereen interpreteert de afbeelding vaak net anders. Een groot verschil
zit ‘m bijvoorbeeld in de emoji met de duim omhoog. In Nederland en de
Westerse wereld heeft ‘ie een positieve betekenis, terwijl dat symbool
in Bangladesh een grove belediging is.
Een ander opvallend verschil is de emoji met de gevouwen handen. Deze
heeft in Japan de betekenis ‘alsjeblieft’ of ‘bedankt’. Terwijl wij
deze afbeelding vaak gebruiken om het bidden aan te geven.
Emoji’s zijn ook zakelijk niet meer weg te denken
Zoals ik in de introductie al kort vertelde, maak ik veel gebruik van
emoticons in mijn berichtenverkeer. Niet alleen maar bij het gebruik
van social media, ook in mijn contact naar kandidaten en collega’s toe
gebruik is ze te pas en te onpas. Dat betekent niet dat ik er niet
vooraf over nadenk: ik houd rekening met het feit of ik iemand al ken en
of we al eerder contact hebben gehad. Toch merk ik dat het moment
waarop ik een emoticon/emoji toevoeg aan mijn berichten wel steeds
eerder in het communicatieproces begint. Zoals ik al aangaf, vind ik dat
de boodschap er levendiger en krachtiger van wordt. Natuurlijk kunnen
meningen hierover verschillen. Ik werk zelf in een informeel zakelijke
omgeving en binnen de IT-branche. Misschien dat softwaretesters het wat
vanzelfsprekender vinden, omdat ze veel tijd achter hun computer
doorbrengen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Daarom ben ik erg
benieuwd hoe dit in andere sectoren gaat.
Voegt het iets toe, ja of nee?
Ik weeg altijd af of een emoticon/emoji iets toevoegt aan mijn
boodschap. Daarnaast gebruik ik ze in formele communicatie sowieso niet.
Je zult van mij nooit een bevestigingsmail op een sollicitatie of een
uitnodiging voor het maken van een test met emoji’s krijgen. Natuurlijk
hangt de keuze ook af van hoe het contact is geweest met de kandidaat
die ik heb gesproken. Ook intern maak ik de afweging en probeer ik in te
schatten of een collega het wel of niet kan waarderen. Dat is
natuurlijk een subjectieve inschatting. Toch zie ik dat andersom veel
van mijn collega’s en kandidaten ook gebruik maken van emoticons/emoji.
Wat vind jij? Zie je het ook terugkomen in je communicatie en gebruik
je het zakelijk of vind je emoji’s alleen privé communicatie?