Opleiding-en coachingstraject voor Business Analisten met een duidelijke win-win situatie

ALFAM Consumer Credit (ALFAM) is één van de grootste consumptief kredietverstrekkers van Nederland. Het bedrijf bestaat ruim 30 jaar en er werken circa 130 vaste medewerkers plus een flink aantal flexibele medewerkers. ALFAM verstrekt leningen aan particulieren en is een 100% dochter van ABN AMRO Bank.

“ALFAM biedt leningen aan via vier labels: Alpha Credit Nederland, Credivance, DEFAM en GreenLoans. Verantwoord geld lenen is onze missie en vandaaruit helpen wij klanten om hun dromen waar te maken,” zegt Barbara Ligtenberg, hoofd Business Operating Office van ALFAM. “Elk label werkt samen met betrouwbare en zorgvuldig geselecteerde tussenpersonen, die over de juiste vergunningen beschikken om financieel advies te mogen geven. ALFAM zorgt voor verantwoorde kredietverstrekking en een perfecte dienstverlening achter de schermen. Vanzelfsprekend houden we ons hierbij aan alle financiële wet- en regelgeving die de toezichthouders Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) hebben opgesteld. Een gezonde leenmarkt is immers een verantwoordelijkheid van ons allemaal.” Zaken als Projectleiding, Proces Management, Product Management en ICT vinden binnen ALFAM zelf plaats. Barbara: “Mijn afdeling bestaat uit twaalf specialisten in deze vakgebieden. Het team Business Informatie Analisten daarin is het laatste jaar gegroeid naar vier medewerkers, waarvan enkelen redelijk nieuw waren in dit specifieke vakgebied. Mede om die reden hadden we in 2014 een opleidingstraject voor ogen met een duidelijke win-win situatie: de medewerkers konden groeien als specialisten en de uniforme werkwijze binnen de organisatie zou eveneens een stimulans krijgen.

Van Valori wist ik dat ze Business Analisten detacheren, wij hebben hier in 2012 en 2013 gebruik van gemaakt bij de vervanging van ons MidOffice systemen. Toen ik bij Sandra van de Belt van Valori het opleidingstraject ter sprake bracht, vertelde zij mij dat Valori zelf opleidingen verzorgt. Dat leidde ertoe dat Valori in 2014 voor drie van de vier Business Analisten in mijn team een opleidingstraject georganiseerd heeft. Dit was echt een op maat gesneden traject, uitgevoerd door Marcel Schaar.” Naast kennissessies, waarbij ingezoomd werd op kennis en werkwijze, kregen de medewerkers individuele coachingsessies. Hierbij stonden eigen leerdoelen, het vervullen van opdrachten en ontwikkelen danwel uitbreiden van vaardigheden centraal. Barbara: “Ik ben aangenaam verrast hoe goed dit project aangeslagen is. Valori luisterde zorgvuldig naar mijn wensen en kwam met een no-nonsense aanpak. Niet alleen de coaching van het team, maar ook het ontwikkelen van de individuele kennis en vaardigheden kenmerkt hun toegevoegde waarde.

Ik denk er dan ook sterk over om een doorstart te maken, waarbij we tevens meer insteken op het zelfsturend vermogen van het team. Dat wordt één van de uitdagingen voor het komend jaar.”