Arbeidsvoorwaarden, belangrijke waarden! Deel 1: de leaseregeling!

dinsdag 11 juli 2017

Eerder schreef ik over het verschil in arbeidsvoorwaarden van diverse bedrijven en hoe lastig het kan zijn om deze te vergelijken. Ik heb hier veel reacties op gekregen en daarom ga ik die verschillen in een aantal blogs meer uitdiepen. In dit blog komt mobiliteit aan bod en ga ik vooral de leaseregeling bespreken.

Mobiliteit

Als (test)consultant heb je vaak geen vast werkadres; dat verschilt per project en daarom hebben de meeste consultants een leaseauto. Dat maakt mobiliteit een belangrijke arbeidsvoorwaarde bij consultancy en zo ook bij Valori. Deze mobiliteitsregelingen zijn er in vele soorten en maten, maar waar moet je naar kijken bij deze arbeidsvoorwaarde?

Keuze van leaseauto

Bij de keuze van je leaseauto zijn er een aantal zaken waar je goed naar zou moeten kijken. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om na te denken wat je met de auto wilt, voordat je een auto kiest! Natuurlijk rijd je er vooral zakelijk in maar kijk bij je keuze ook naar waarvoor je de auto nog meer gaat gebruiken. En dit voor de aankomende jaren. Als je de auto privé gebruikt vraag je dan af, hoe groot is mijn gezin? Verwacht ik gezinsuitbreiding? Wil ik met de auto met vakantie gaan? Hoe belangrijk is comfort en uitstraling? Alles heeft zijn prijs. Denk daarom goed na wat het je waard is bij de keuzes die je maakt. Houd in gedachte dat een auto met een hoge fiscale waarde wel een hogere bijtelling voor jezelf oplevert.

Leasenorm/leasebedrag

De werkgever bepaalt aan de hand van de kosten en beleid wat de leasenorm ofwel het leasebedrag is. Het leasebedrag is het bedrag dat je maandelijks hebt als basis om uit te geven aan je leaseauto. De meeste organisaties hebben per functiecategorie een leasebedrag. In dit bedrag zijn onder andere de kosten van reparatie, onderhoud en bijkomende btw verwerkt. Deze vorm van leasen wordt “full operational lease” genoemd.

Welke klasse auto jij kunt kiezen hangt van het leasebedrag af maar zeker ook van de afspraken die het bedrijf heeft gemaakt met de leasemaatschappij. Het ene bedrijf kan een betere deal hebben gesloten dan het andere bedrijf. Zo kan het zijn dat je bij bedrijf A bij een leasebedrag van 600 euro een Volkswagen Golf kunt leasen en bij bedrijf B een Audi A5 of een BMW 3. Altijd goed om na te vragen uit welke merken je kunt kiezen en bij welk leasebedrag welke type auto’s horen.

Bijtelling

De werkgever heeft geen invloed op de bijtelling. Dit is een overheidsmaatregel en bij iedere organisatie gelden hiervoor dezelfde regels. Deze bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto die je leaset. Hoe hoger die fiscale waarde des te hoger je eigen bijtelling. Alleen als je minder dan 500 km privé rijdt, heb je geen bijtelling. Dit moet jij overigens wel altijd zelf aanvragen bij de fiscus.

Brandstof

Het is goed om van tevoren te weten of je leasebedrag inclusief of exclusief brandstof is. Dit kan een groot verschil in kosten maken. Meestal krijg je een tankpas. Handig om te weten is of je deze tankpas alleen in Nederland mag gebruiken of dat je ook kunt afrekenen in het buitenland. Vraag ook na of die tankkosten in het buitenland alsnog later worden verrekend.

Beperkende voorwaarden

Werkgevers kunnen bepalen wat voor soort/merk auto je kunt leasen, dat noemen we een merkenbeleid. Vraag dit zeker na, want er kan bijvoorbeeld een keus gemaakt worden ten aanzien van de uitstoot in verband met het MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) beleid. Dit kan je keuze beperken. Mocht je een echte autoliefhebber zijn, dan kan zo’n maatregel tot teleurstellingen leiden. Het kan ook voorkomen dat er met poolauto’s wordt gewerkt. Dit zijn auto’s waarop nog een bestaande leaseovereenkomst zit en die worden gebruikt om startende medewerkers in te laten rijden totdat die een eigen leaseauto hebben. Ook hier moet je goed letten op de fiscale waarde van deze auto, want ook over een poolauto moet je de bijtelling betalen.

Elektrisch rijden

Wil je elektrisch rijden, check dan of dit mogelijk is en hoe deze regeling er dan uit ziet. Vaak wordt de verantwoordelijkheid van veel zaken bij de berijder neergelegd. Denk hierbij aan de plekken waar je de auto kunt opladen.

Boeteregeling bij vertrek

Ga je uit dienst voor het leasecontract afloopt, ga dan na welke boetebepalingen er dan gelden. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen. Sommige bedrijven bieden je een mogelijkheid om een verzekering tegen deze boeteclausule af te sluiten. Je kunt dan zelf bepalen of deze verzekering opweegt tegen het risico dat je eerder dan je leaseovereenkomst afloopt uit dienst gaat.

Eigen risico bij schade

Vraag ook na hoe hoog het eigen risico bij schade is. Is dit gestaffeld en hoe wordt het verrekend?

Onderhoud

Waar moet het onderhoud plaatsvinden en hoe is het geregeld met vervangend vervoer tijdens dit onderhoud. Wat is de looptijd van het contract?

Looptijd

De looptijd van het leasecontract kan variëren tussen de drie en vijf jaar. Dit heeft invloed op de leaseprijs en de kilometrage. Vaak is het aantal kilometers dat je per jaar mag rijden tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar. Daarin is ook bepaald hoeveel privé kilometers je per jaar mag rijden. Vraag na wat hier de grenzen zijn en als je daaroverheen gaat of deze kosten dan voor jouw rekening zijn.

Onder de streep

Nu ik al deze, in mijn ogen belangrijkste zaken op een rij heb neergezet, besef ik hoe complex leaseregelingen zijn. Je hebt veel uit te zoeken als het gaat om mobiliteit. Mijn advies is om alles goed door te laten rekenen om zo te kunnen zien wat het je onderaan de streep kost. Zijn zaken niet helemaal helder, laat ze dan goed uitleggen want je zit er een paar jaar aan vast. Dan is het balen als je iets over het hoofd hebt gezien. Ik zeg altijd maar zo: “een auto moet het doen en van A naar B rijden” maar daar kijkt iedereen anders tegen aan. Benieuwd hoe we het bij Valori hebben geregeld? Ik vertel het je graag.

E-book werken bij Valori