Eerder schreef ik over het verschil in arbeidsvoorwaarden
van diverse bedrijven en hoe lastig het kan zijn om deze te
vergelijken. Ik heb hier veel reacties op gekregen en daarom ga ik die
verschillen in een aantal blogs meer uitdiepen. In dit blog komt
mobiliteit aan bod en ga ik vooral de leaseregeling bespreken.
Mobiliteit
Als (test)consultant heb je vaak geen vast werkadres; dat verschilt
per project en daarom hebben de meeste consultants een leaseauto. Dat
maakt mobiliteit een belangrijke arbeidsvoorwaarde bij consultancy en zo
ook bij Valori. Deze mobiliteitsregelingen zijn er in vele soorten en
maten, maar waar moet je naar kijken bij deze arbeidsvoorwaarde?
Keuze van leaseauto
Bij de keuze van je leaseauto zijn er een aantal zaken waar je goed
naar zou moeten kijken. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om na te
denken wat je met de auto wilt, voordat je een auto kiest! Natuurlijk
rijd je er vooral zakelijk in maar kijk bij je keuze ook naar waarvoor
je de auto nog meer gaat gebruiken. En dit voor de aankomende jaren. Als
je de auto privé gebruikt vraag je dan af, hoe groot is mijn gezin?
Verwacht ik gezinsuitbreiding? Wil ik met de auto met vakantie gaan? Hoe
belangrijk is comfort en uitstraling? Alles heeft zijn prijs. Denk
daarom goed na wat het je waard is bij de keuzes die je maakt. Houd in
gedachte dat een auto met een hoge fiscale waarde wel een hogere
bijtelling voor jezelf oplevert.
Leasenorm/leasebedrag
De werkgever bepaalt aan de hand van de kosten en beleid wat de
leasenorm ofwel het leasebedrag is. Het leasebedrag is het bedrag dat je
maandelijks hebt als basis om uit te geven aan je leaseauto. De meeste
organisaties hebben per functiecategorie een leasebedrag. In dit bedrag
zijn onder andere de kosten van reparatie, onderhoud en bijkomende btw
verwerkt. Deze vorm van leasen wordt “full operational lease” genoemd.
Welke klasse auto jij kunt kiezen hangt van het leasebedrag af maar
zeker ook van de afspraken die het bedrijf heeft gemaakt met de
leasemaatschappij. Het ene bedrijf kan een betere deal hebben gesloten
dan het andere bedrijf. Zo kan het zijn dat je bij bedrijf A bij een
leasebedrag van 600 euro een Volkswagen Golf kunt leasen en bij bedrijf B
een Audi A5 of een BMW 3. Altijd goed om na te vragen uit welke merken
je kunt kiezen en bij welk leasebedrag welke type auto’s horen.
Bijtelling
De werkgever heeft geen invloed op de bijtelling. Dit is een
overheidsmaatregel en bij iedere organisatie gelden hiervoor dezelfde
regels. Deze bijtelling gaat over de fiscale waarde van de auto die je
leaset. Hoe hoger die fiscale waarde des te hoger je eigen bijtelling.
Alleen als je minder dan 500 km privé rijdt, heb je geen bijtelling. Dit
moet jij overigens wel altijd zelf aanvragen bij de fiscus.
Brandstof
Het is goed om van tevoren te weten of je leasebedrag inclusief of
exclusief brandstof is. Dit kan een groot verschil in kosten maken.
Meestal krijg je een tankpas. Handig om te weten is of je deze tankpas
alleen in Nederland mag gebruiken of dat je ook kunt afrekenen in het
buitenland. Vraag ook na of die tankkosten in het buitenland alsnog
later worden verrekend.
Beperkende voorwaarden
Werkgevers kunnen bepalen wat voor soort/merk auto je kunt leasen,
dat noemen we een merkenbeleid. Vraag dit zeker na, want er kan
bijvoorbeeld een keus gemaakt worden ten aanzien van de uitstoot in
verband met het MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) beleid. Dit
kan je keuze beperken. Mocht je een echte autoliefhebber zijn, dan kan
zo’n maatregel tot teleurstellingen leiden. Het kan ook voorkomen dat er
met poolauto’s wordt gewerkt. Dit zijn auto’s waarop nog een bestaande
leaseovereenkomst zit en die worden gebruikt om startende medewerkers in
te laten rijden totdat die een eigen leaseauto hebben. Ook hier moet je
goed letten op de fiscale waarde van deze auto, want ook over een
poolauto moet je de bijtelling betalen.
Elektrisch rijden
Wil je elektrisch rijden, check dan of dit mogelijk is en hoe deze
regeling er dan uit ziet. Vaak wordt de verantwoordelijkheid van veel
zaken bij de berijder neergelegd. Denk hierbij aan de plekken waar je de
auto kunt opladen.
Boeteregeling bij vertrek
Ga je uit dienst voor het leasecontract afloopt, ga dan na welke
boetebepalingen er dan gelden. Dit kan behoorlijk in de papieren lopen.
Sommige bedrijven bieden je een mogelijkheid om een verzekering tegen
deze boeteclausule af te sluiten. Je kunt dan zelf bepalen of deze
verzekering opweegt tegen het risico dat je eerder dan je
leaseovereenkomst afloopt uit dienst gaat.
Eigen risico bij schade
Vraag ook na hoe hoog het eigen risico bij schade is. Is dit gestaffeld en hoe wordt het verrekend?
Onderhoud
Waar moet het onderhoud plaatsvinden en hoe is het geregeld met
vervangend vervoer tijdens dit onderhoud. Wat is de looptijd van het
contract?
Looptijd
De looptijd van het leasecontract kan variëren tussen de drie en vijf
jaar. Dit heeft invloed op de leaseprijs en de kilometrage. Vaak is het
aantal kilometers dat je per jaar mag rijden tussen de 35.000 en 40.000
km per jaar. Daarin is ook bepaald hoeveel privé kilometers je per jaar
mag rijden. Vraag na wat hier de grenzen zijn en als je daaroverheen
gaat of deze kosten dan voor jouw rekening zijn.
Onder de streep
Nu ik al deze, in mijn ogen belangrijkste zaken op een rij heb
neergezet, besef ik hoe complex leaseregelingen zijn. Je hebt veel uit te
zoeken als het gaat om mobiliteit. Mijn advies is om alles goed door te
laten rekenen om zo te kunnen zien wat het je onderaan de streep kost.
Zijn zaken niet helemaal helder, laat ze dan goed uitleggen want je zit
er een paar jaar aan vast. Dan is het balen als je iets over het hoofd
hebt gezien. Ik zeg altijd maar zo: “een auto moet het doen en van A naar
B rijden” maar daar kijkt iedereen anders tegen aan. Benieuwd hoe we
het bij Valori hebben geregeld? Ik vertel het je graag.