In mijn vorige blog over coachen
besprak ik de verschillen tussen coachen, mentoring en adviseren. Ook
vertelde ik over mijn eerste ervaringen met het coachen zelf. In deze
blog ga ik in op vakgericht coachen: een vorm van coachen die je steeds
vaker ziet binnen het testvak- en met goede reden. Want waar krijg je
meer te maken met je eigen valkuilen dan op een werkvloer waar alles
verandert?
Meer coaching door Agile
Een interessante ontwikkeling in de wereld van softwaretesten is de Agile Coach. Agile is een nieuwe manier van werken
die momenteel bij veel organisaties wordt geïntroduceerd. En bij het
introduceren van een nieuwe werkwijze horen nu eenmaal opstartproblemen,
vragen van medewerkers en soms zelfs weerstand. Ik merk dat steeds meer
teams daarom een coach in de arm nemen. De coachvraag varieert sterk.
Zo heb ik de volgende vragen voorbij horen komen:
1. Hoe zorgen we dat we een goede inschatting maken van het werk dat we per sprint aankunnen?
2. Hoe zorgen we dat iedereen binnen het scrumteam in zijn of haar kracht staat?
3. Hoe zorgen we dat we een heldere backlog krijgen?
4. Hoe zorgen we ervoor dat we het testen goed inregelen binnen een sprint?
Naast Agile teamcoaching komt ook een-op-een coaching steeds vaker
voor. Hier gaan de vragen vooral over werkdruk en effectief
communiceren:
1. Hoe zorg ik dat ik in 1 minuut de juiste zaken naar voren breng in de stand up?
2. Hoe zorg ik dat ik binnen het scrumteam niet te veel hooi op mijn vork neem?
3. Hoe stel ik een goede usecase op?
Veranderen doe je in kleine stapjes
Vaak raakt een werk-gerelateerde vraag ook iemands persoonlijke kern.
Logisch, want je vaardigheden en valkuilen neem je onbewust mee de
werkvloer op. Om iemand goed te kunnen coachen, is het daarom belangrijk
een aantal zaken eerst te toetsen:
1. Weet de coachee wat hij/zij wil en wil hij/zij echt veranderen?
2. Heeft de coachee de capaciteiten om dit te realiseren;
3. Durft hij/zij dit ook aan te gaan?
Als je deze zaken positief kunt bevestigen, is de kans dat je een
gewenste verandering in gedrag realiseert veel groter. Vervolgens is het
belangrijk de hulpvraag van de coachee zo helder en concreet mogelijk
te maken. Gaan jullie samen aan de slag? Kijk dan vooral dit filmpje van Ben Tiggelaar dat mooi weergeeft dat als je écht wilt veranderen, je het beste kleine stapjes kunt maken.
Verschillende omgevingen, culturen & patronen
In het projectmatig werken bij de klant kom je in verschillende
werkomgevingen en culturen terecht. Je moet hier als projectmedewerker
mee om leren gaan en dat vraagt om flexibele en sensitieve vaardigheden.
Door ervaring en coaching kun je hier veel in leren. Het mooiste van
coaching vind ik dat je de zaken zelf ondervindt, hierdoor leert en heel
bewust ervaart wat in het verleden heeft gemaakt dat je niet het
gewenste resultaat kreeg. Dit noem je zo mooi “van onbewust onbekwaam
naar bewust bekwaam gaan”. Heel prettig hierbij is dat je binnen
coaching niet over goed of fout praat. Je hebt eerdere patronen
ontwikkeld om ergens mee om te gaan en dat werkt nu niet meer. Als je
dit wilt veranderen, kun je het beste met compassie naar jezelf en je leerproces kijken. Dat vind ik mooi! Want als je móet veranderen, krijgt coaching een negatieve associatie met dwang.
Ervaringsverhalen
In mijn vorige blog vroeg ik aan eenieder en de software tester in
het bijzonder of hij de toegevoegde waarde van een coach ziet en
misschien al ervaart. Leuk vond ik het dan ook dat er gereageerd werd.
Ik was gelijk nieuwsgierig en heb één van deze mensen gevraagd om
verdere toelichting. Deze week drinken we een kop koffie en wisselen we
van gedachten en ervaringen. In mijn volgende blog hoor je over onze
bevindingen! Heb jij nog niet gereageerd, maar wil je wel je ervaringen
met coaching delen? Laat het mij weten!