Ook last van uitstelgedrag software tester? Dit doe je eraan!

dinsdag 18 juni 2019

Zelf ervaar ik regelmatig dat ik geneigd ben om bepaalde zaken voor me uit te schuiven. Denk aan de administratie doen, mijn verzekeringen uitzoeken of een afspraak maken bij de tandarts. Ook in mijn werk merk ik dat ik bepaalde zaken verder doorschuif onder het mom van; daar heb ik nu geen tijd voor, of dat andere zaken meer prioriteit hebben. Maar als ik heel eerlijk ben, zijn er bepaalde aspecten in mijn werk die ik domweg niet zo leuk vind. Ik vind altijd wel een reden waarom een andere taak op dat moment meer prioriteit heeft, en heel af en toe verdwijnt er soms iets geheel uit mijn agenda. Herkenbaar? In dit blog geef ik een aantal tips waarvan ik heb gemerkt dat ze voor mij werken en mijn werk plezieriger maken. Hopelijk heb jij er in jouw dagelijkse werk ook wat aan!

Iets oppakken lucht ook op!

Om mijn werk te organiseren maak ik notities in mijn agenda en maak ik gebruik van ons Applicant Tracking System (ATS) Recruitee, zodat ik mijn afspraken netjes nakom, want daar hecht ik veel belang aan. Afspraken moet je nakomen! En als ik een afspraak een keer niet haal is dat niet erg, maar dan laat ik het wel op tijd weten. Maar dan de “reminders” in mijn agenda; dat zijn zaken die ik uiteraard ook (ooit) eens moet oppakken. Op een bepaald moment wordt zoiets dan toch urgent en doe ik het alsnog met frisse tegenzin. En ik moet eerlijk bekennen dat als ik het eenmaal gedaan heb, ik me afvraag waarom ik dit niet eerder opgepakt heb. Vaak viel het uiteindelijk best mee. Het is dus goed om bij een volgende taak die je vooruitschuift even terug te denken aan dat opgeluchte gevoel na afronden van zo’n taak. Misschien geeft dat een duwtje in de rug om aan het volgende in je lijstje te beginnen!

Ieder teamlid zijn expertise laten inzetten

Nu de jaren met ervaring vorderen, begin ik wel in de gaten te krijgen dat dit soort zaken wel te maken heeft met mijn interesses en voorkeuren. Er zijn nu eenmaal werkzaamheden in mijn rol die ik super leuk vind om te doen en dan ook gelijk oppak. Waar er ook andere zaken zijn waar ik minder “feeling” bij heb en dus de neiging heb om ze vooruit te schuiven. In plaats van ermee aan de slag te gaan kies ik er dan voor om nog een kopje koffie te halen, of nog een keer mijn mail of LinkedIn te checken. Typisch uitstelgedrag dus!

Nu hoeft dit geen probleem te vormen als je in een team samenwerkt en elkaar aanvult bij de werkzaamheden waar een ander wat meer moeite bij heeft. Ik heb bijvoorbeeld weinig gevoel bij vaardigheden als analyseren en uitzoeken, maar gelukkig heb ik een collega die dit fantastisch kan en ook leuk vindt om te doen. Laat mij maar de kandidaten bellen en spreken, evenementen bijwonen en netwerken, daar word ik heel blij van. Het contact met de mensen en horen wat hen beweegt en motiveert.

Super natuurlijk als je als collega’s elkaar zo mooi aanvult. Dan heb je wat mij betreft een topteam! Het is van belang om van elk teamlid zijn of haar expertise en specialisme goed in te zetten en elkaar te ondersteunen op gebieden waar een ander moeite bij heeft. Op die manier zorg je voor evenwicht binnen het team, maar houd je elkaar ook scherp. Ik merk dat door verschil in interesses je er wel voor moet waken dat je voldoende gevoel behoudt met alles wat binnen je werkgebied hoort. Als je daar ook bij stil staat, dan komt het zeker goed.

Automatiseer wat je automatiseren kunt

Zo weet ik dat er een heleboel collega’s binnen het software testen bijvoorbeeld een hekel hebben aan regressietesten; het steeds maar weer repeterend testen van de niet aangepaste onderdelen van een applicatie, om te zien of deze nog correct functioneren. Saai werk vinden ze dat, maar het is wel degelijk belangrijk. Door het gebruiken van de Scrummethodiek moeten er steeds meer regressietests worden uitgevoerd. Hierdoor heeft de automatisering van deze testen ook een vlucht genomen. Nu kunnen deze software testers zich helemaal uitleven met deze test automatiseringsslag. Dat vind ik mooi om te zien, dat als er iets is wat je niet zo leuk vindt, geautomatiseerd wordt en dan een klusje van bijna niets wordt. Dat je vervolgens meer met het resultaat bezig bent. Op die manier worden de tests die fout zijn gegaan, juist de leuke uitdagingen voor software testers.

Ik ben benieuwd of er andere zaken zijn die jij als (test) consultant liever uitstelt? Of dat je een goede tactiek hebt om uitstelgedrag aan te pakken? Kom het gerust face-to-face vertellen, die stel ik het niet uit!

E-book werken bij Valori