Zoals je wellicht weet richten we ons bij Valori vooral op de kwaliteit rondom het software ontwikkeltraject. We helpen klanten bij het helder en volledig opstellen van requirements op basis van de eisen en wensen die we ontvangen. We geven feedback op de kwaliteit van de geprogrammeerde software en daarna testen we op basis van die requirements de opgeleverde software door alle lagen van de systemen heen, met behulp van verschillende ‘tooling’. Vervolgens gaan we de klant helpen bij het accepteren en in gebruik nemen van de software en nemen het desgewenst in beheer. Het is dus een traject waarbij je verschillende fases doorloopt, om het testen zo zorgvuldig mogelijk in kaart te brengen. In dit blog licht ik toe waarom deze werkwijze overeenkomt met de werkwijze rondom werving en wat jij daar eventueel van kunt merken als je op zoek bent naar een baan als software tester!
Onzorgvuldig werken betekent vaak meer tijd & geld
Ik merk dagelijks dat men binnen het software ontwikkeltraject geneigd is om bepaalde stappen over te slaan, om zo sneller tot resultaten te komen. Ook binnen de Scrum methodiek wil men nog wel eens iets te voortvarend te werk gaan. Ik zie dit als een menselijke gewoonte, en zo komt dit ook voor binnen het bedrijfsleven en software ontwikkeltrajecten. Door aspecten over te slaan is het risico groot dat je hierdoor niet het resultaat krijgt waar je in eerste instantie op zoek was. En dan ben je uiteindelijk nog verder van huis. Het is niet voor niets dat projecten vaak veel meer tijd en of geld in beslag nemen dan van tevoren was geraamd.
Welke criteria stel je?
Ik merk dat wervingsprojecten vaak ook meer tijd en geld in beslag nemen dan vooraf ingeschat, want het is niet altijd eenvoudig om snel tot het gewenste resultaat te komen. We krijgen vaak vanuit teams te horen dat er behoefte is aan meer mensen. Om vervolgens ervoor te zorgen dat ik en mijn collega recruiters de juiste kandidaten werven, hebben we bepaalde input nodig.
Wat zijn de specifieke eisen en wensen die mijn collega’s hebben voor de te vervullen rol? Er zijn veel verschillende competenties en kwalificaties waar je aan kunt denken. Welk opleidingsniveau moet je als potentiële collega hebben? Binnen welk vakgebied moet je zijn afgestudeerd? En wat zijn de wensen qua kennis en ervaring?
En dan is het ook nog belangrijk om na te denken over het type persoon, zodat je als nieuwe collega ook goed binnen het team past. Daarnaast is het van belang om te omschrijven wat wij jou als kandidaat te bieden hebben; welke begrenzing is er bijvoorbeeld met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden? Zo zie je dat er bij ieder project, zo ook bij het wervingsproces, uitgangspunten zijn die de basis vormen en randvoorwaarden zijn die zijdelings beperkingen geven.
Belang van de Customer Journey
Toch hoor ik vaak van collega’s dat ze van mening zijn dat recruitment het beste weet waar op te letten in het wervingsproces en de zoektocht naar nieuwe collega’s. Uiteraard kunnen we een inschatting maken waar behoefte aan is, maar dat vind ik persoonlijk niet voldoende. Het is bij de start van een wervingstraject heel belangrijk dat helder is wie we precies zoeken. De details maken het verschil. Dat zorgt ervoor dat het wervingsproces een stuk prettiger verloopt. In dit proces is het juist heel belangrijk om de kandidaat zelf niet te vergeten; iedere kandidaat moet je als een individu behandelen en zijn of haar beleving binnen dit traject optimaliseren.
Zelfs wanneer blijkt dat een kandidaat niet bij de organisatie past, moet de ervaring positief zijn. Grote kans namelijk dat diegene weer met mensen uit zijn of haar omgeving praat over dit sollicitatieproces. En dan wil ik wel dat er positief over Valori wordt gepraat. Dat is een stukje bewustwording wat niet mag worden vergeten.
Ik heb het hier over de Customer Journey van jou als kandidaat, en die klantreis is iets wat binnen het software ontwikkeltraject ook een steeds grotere plek inneemt. Er zijn bijvoorbeeld business analisten binnen Valori die ‘customer experience experts’ zijn. Ook hier zie je weer een parallel tussen het wervingsproces en het software ontwikkeltraject. In beide gevallen speelt de “Customer Journey” een belangrijke rol waarbij de ervaring van de kandidaat of klant goed in ogenschouw moet worden genomen.
Goed begin is het halve werk
Ik kan concluderen dat het zeker loont om aan de start van het traject goed te bepalen wat het gewenste resultaat is. Uiteindelijk heb je daar op de lange termijn het meeste profijt van. Wat vind jij? Heb jij in je zoektocht naar een baan weleens ervaren dat je niet helemaal (of helemaal niet!) goed gematcht werd? Dat er niet goed rekening werd gehouden met jouw wensen? Of dat een recruiter je aansprak voor een bepaalde functie en je later zelf iets anders aanbood, simpelweg omdat het plan ontbrak? Benieuwd hoe wij het selectietraject invullen? Solliciteer dan via http://www.werkenbijvalori.nl/ en/of download voor meer informatie het onderstaande e-book. Wij gaan voor een super Customer Experience!