Beoordelingsgesprek leidend voor arbeidsvoorwaarden? Dat kan anders!

dinsdag 3 april 2018

Tegen het einde van het jaar kan het nog wel eens onrustig worden in de wandelgangen van organisaties. De beoordelingsgesprekken staan gepland. Dat wekt verwachtingen en maakt sommige collega's gespannen. Logisch, want in de meeste organisaties zijn functionerings- en beoordelingsgesprekken van invloed op de ontwikkeling van je arbeidsvoorwaarden en dan met name je salaris, bonus of promotie. Wat mij betreft kan dit anders. In dit blog vertel ik je hoe je zelf de controle houdt door anders naar beoordelingen te kijken.

Laat de beoordeling geen verrassing zijn

Als de functioneringsgesprekken gepland staan, loopt de spanning op. Maar is dat niet gek? Zou je in de ideale situatie, niet het hele jaar door met elkaar in gesprek zijn over hoe je je werk doet, wat goed gaat, waar je hulp nodig hebt en wat er nog beter kan? Als je dat met je leidinggevende doet, kan het geen verrassing zijn hoe je beoordeeld wordt. Zelfs niet de beloning die daar tegenover staat. Dit kun je vooraf al bespreken en in de reguliere gesprekken kun je toetsen of je nog op koers bent om hiervoor in aanmerking te komen. Zo zorg je dat je zelf het stuur in handen houdt! Nu is dat niet bij elke organisatie zo makkelijk geregeld, maar ik geef je graag een voorbeeld van hoe het kan.

Van beoordeling naar Hero’s Journey

Binnen Valori voeren we beoordelingsgesprekken, maar kennen we daarnaast meer meetmomenten. Zo voer je minimaal één gesprek per kwartaal met je leidinggevende, om te bespreken of je nog op koers ligt met je ontwikkelplan en of daar nog bijsturing nodig is in de vorm van trainingen, coaching of begeleiding. Als er behoefte is aan meer contact, wordt dit geregeld. Hierdoor creëer je een vast aantal momenten waarin je met elkaar bespreekt hoe het gaat.

Full stack testing probeert het uit

Om medewerkers zelf nog meer regie te geven, is onze chapter Full Stack Testing eind vorig jaar met een pilot gestart. Zij laten de hele beoordelings- en functioneringscyclus voor wat het is en iedereen volgt zijn of haar eigen Hero’s Journey. Dit is letterlijk jouw verhaal en route. Je wordt uitgedaagd om zo breed mogelijk te kijken naar wat jij allemaal wil bereiken in jouw leven. En daarin gaat het dus niet alleen om je werk. Iedereen ervaart dat werk en privé niet meer zo duidelijk te scheiden zijn en daarom is het belangrijk om hier een goede balans in te vinden. Door zowel je privé- als werkambities in je Journey mee te nemen, krijg je rust maar bovenal plezier en motivatie om ervoor te gaan!

Zelf richting geven is een uitdaging

Zelf ben ik ook met mijn Hero’s Journey gestart. In het begin was dit nog wat zoeken, ik was niet gewend om zo expliciet mijn ambities op papier te zetten, te bedenken wat ik daar zelf aan kon doen en wat ik nodig heb om dit te kunnen bereiken. Een handige richtinggever is de discover test die je doet. Daardoor krijg je niet alleen goed inzicht in je zichtbare gedrag, maar ook een beeld in je onderliggende persoonlijke drijfveren, passies en natuurlijke talenten. Verder helpt een persoonlijke coach je om richting te houden, invulling en uitvoering te geven aan je Journey. Belangrijk is dat jij aan het stuur zit en richting geeft, afremt of gas erbij. Hoe gaaf is dat! Ik ben super enthousiast.

Zo werkt de Journey

De Journey is verdeeld in periodes. Elke vier tot zes weken zet ik een aantal zaken in gang die ik wil bereiken. Eigenlijk zie je hier elementen van Scrum in terug komen. Je maakt je eigen backlog met items in volgorde van prioriteit en gaat sprinten. Na een sprint evalueer je wat er goed ging en wat er beter kan om je doelen te bereiken. Op die backlog kan van alles staan. bijvoorbeeld het volgen van een Babok of Java training, maar ook twee keer in de week sporten, gezond eten of feedback vragen aan collega’s. Omdat je aangeeft wat daarvoor nodig is, komt je beloning ook aan bod. Dit geef je aan op je backlog. Zo komt die beloning los te staan van een specifiek moment in het jaar, maar is het alleen gericht op jouw persoonlijke doelen in je Journey. Die kunnen op elk willekeurig moment worden behaald.

Hoe gaat dit bij jouw werkgever?

Ik ben nog maar net gestart met deze nieuwe manier van beoordelen en nu al zeer enthousiast. Ik heb in een korte tijd al een aantal zaken in mijn sprint gedaan. Het is erg leerzaam en leuk om zo snel al resultaat te zien.