Feedback op je werk: Tips en tops zijn fijn, maar doen soms pijn!

dinsdag 20 november 2018

Feedback goed kunnen formuleren én ontvangen, is een van de onmisbare eigenschappen van een software tester. Nu is dat niet altijd gemakkelijk. Natuurlijk weet ik dat tips en tops waardevol zijn en dat ze bedoeld zijn om je te helpen maar toch… Op sommige momenten voelt het niet altijd even prettig om feedback te krijgen, vooral als je zelf erg blij bent met het werk dat je hebt opgeleverd. Daar heb ik zelf last van en ik ben niet de enige heb ik gemerkt. In dit blog geef ik je daarom advies om feedback zo goed mogelijk over te brengen en hoe je er zelf het beste naar kunt vragen.

Geef tips en complimenten

Het blijft lastig als zaken door anderen minder positief worden ervaren dan hoe je ze zelf ziet. Zeker als je met hart en ziel aan iets - zoals een stuk veilige software - hebt gewerkt. Misschien ken je het gezegde 'de toon maakt de muziek’ en daar wil ik het graag over hebben. Want ik denk dat de manier waarop je iemand een tip geeft heel belangrijk is.

Ik heb al eerder geschreven hoe waardevol het geven van tips en tops is. Het geven en ontvangen van tops (complimenten) is net iets gemakkelijker dan het geven van tips (verbeterpunten). De kunst is om het tegelijkertijd wel en niet persoonlijk te maken. Ja dat is dubbelop. Wat ik daarmee wil zeggen is dat het duidelijk moet zijn dat het de persoonlijke ervaring is van de tipgever en dat degene die de tip ontvangt het niet als persoonlijke aanval moet beschouwen. En dat is best complex merk ik ieder keer weer!

Zo vroeg ik mijn collega’s om feedback

Zelf ben ik geneigd om kritiek persoonlijk aan te trekken en dan kunnen tips best pijnlijk zijn. Het spannendste vind ik om aan mijn omgeving te vragen wat ze van mijn functioneren vinden. Ik vind dat lastig omdat ik altijd bang ben dat ik niet goed genoeg ben, dat is één van mijn valkuilen. Aan de andere kant weet ik nu inmiddels heel goed waar mijn krachten en valkuilen zitten. Die zitten heel dicht bij elkaar. Omdat ik mijn ziel en zaligheid inzet kan een aandachtspunt best hard aankomen.

Toch heb ik in het kader van mijn “hero’s journey” de stoute schoenen aangetrokken en collega’s waar ik direct mee samenwerk, gevraagd om een aantal sterke en zwakke punten van mij te noemen. Dat was heel spannend, maar als je wil weten waar je staat en wat je nog beter kunt en wil doen, heb je deze informatie nodig. De uitkomst was gelukkig geen verrassing voor mij. Het was heerlijk om te lezen dat zij ook zien waar mijn kracht ligt en herkenbare verbeterpunten noemden.

Aan de slag met tips en tops

Ik ben ermee aan de slag gegaan en dat is nu werk in uitvoering. Een bepaalde manier van werken, een ontwikkeld patroon heb je niet zomaar veranderd. Belangrijk is om na te gaan waarom je een bepaalde manier van werken hebt aangeleerd en dan pas kun je daar aanpassingen in gaan maken.

Zo weet ik dat veel van mijn sterke punten over gaan in een zwakte als ik ga overdrijven. Dat klinkt voor jou misschien als een open deur, maar voor mij was het een inzicht. Het gaf me een reden om uit te zoeken waarom ik ga overdrijven. Want nu ik weet wat daar aan ten grondslag ligt, kan ik gas terug nemen op het moment dat ik getriggerd word en vanuit mijn gewoonte wil reageren.

De coachingstraining waarmee ik via Valori gestart ben, heeft mij hierin nog veel meer inzicht gegeven. Het is een training die mij uitdaagt en waarin ik veel leer. Om mij heen zie ik verschillende mensen met hetzelfde dilemma. Hoe bewaar je evenwicht tussen je (kwetsbaar) openstellen voor tips en te voorkomen dat je persoonlijk omvalt?

Alles valt en staat met respect

Binnen de vakgebieden business analyse, software testen en functioneel beheer ben je vaak het geweten met betrekking tot de kwaliteit van het softwaresysteem. Je ontvangt in dit proces tops, maar vooral tips. De opdrachtgever en je collega's moeten kritische vragen stellen om de eisen en wensen goed scherp te hebben. Zo zorg je samen dat wat er opgeleverd wordt, voldoet aan de eisen en in beheer kan worden genomen. Naast het ontvangen van feedback, oordeel je zelf ook regelmatig over het werk van anderen. Daarbij moet je zorgvuldig en respectvol communiceren. Mijn tip, vraag jezelf altijd het volgende af: hoe wil ik dat iemand met mij omgaat? Ga zo om met de ander!