Feedback
goed kunnen formuleren én ontvangen, is een van de onmisbare
eigenschappen van een software tester. Nu is dat niet altijd
gemakkelijk. Natuurlijk
weet ik dat tips en tops waardevol zijn en dat ze bedoeld zijn om je te
helpen maar toch… Op sommige momenten voelt het niet altijd even
prettig om feedback te krijgen, vooral als je zelf erg blij bent met het
werk dat je hebt opgeleverd. Daar heb ik zelf last van en ik ben niet
de enige heb ik gemerkt. In dit blog geef ik je daarom advies om
feedback zo goed mogelijk over te brengen en hoe je er zelf het beste
naar kunt vragen.
Geef tips en complimenten
Het blijft lastig als zaken door anderen minder positief worden
ervaren dan hoe je ze zelf ziet. Zeker als je met hart en ziel aan iets -
zoals een stuk veilige software - hebt gewerkt. Misschien ken je het
gezegde 'de toon maakt de muziek’ en daar wil ik het graag over hebben.
Want ik denk dat de manier waarop je iemand een tip geeft heel
belangrijk is.
Ik heb al eerder geschreven
hoe waardevol het geven van tips en tops is. Het geven en ontvangen van
tops (complimenten) is net iets gemakkelijker dan het geven van tips
(verbeterpunten). De kunst is om het tegelijkertijd wel en niet
persoonlijk te maken. Ja dat is dubbelop. Wat ik daarmee wil zeggen is
dat het duidelijk moet zijn dat het de persoonlijke ervaring is van de
tipgever en dat degene die de tip ontvangt het niet als persoonlijke
aanval moet beschouwen. En dat is best complex merk ik ieder keer weer!
Zo vroeg ik mijn collega’s om feedback
Zelf ben ik geneigd om kritiek persoonlijk aan te trekken en dan
kunnen tips best pijnlijk zijn. Het spannendste vind ik om aan mijn
omgeving te vragen wat ze van mijn functioneren vinden. Ik vind dat
lastig omdat ik altijd bang ben dat ik niet goed genoeg ben, dat is één
van mijn valkuilen. Aan de andere kant weet ik nu inmiddels heel goed
waar mijn krachten en valkuilen zitten. Die zitten heel dicht bij
elkaar. Omdat ik mijn ziel en zaligheid inzet kan een aandachtspunt best
hard aankomen.
Toch heb ik in het kader van mijn “hero’s journey”
de stoute schoenen aangetrokken en collega’s waar ik direct mee
samenwerk, gevraagd om een aantal sterke en zwakke punten van mij te
noemen. Dat was heel spannend, maar als je wil weten waar je staat en
wat je nog beter kunt en wil doen, heb je deze informatie nodig. De
uitkomst was gelukkig geen verrassing voor mij. Het was heerlijk om te
lezen dat zij ook zien waar mijn kracht ligt en herkenbare
verbeterpunten noemden.
Aan de slag met tips en tops
Ik ben ermee aan de slag gegaan en dat is nu werk in uitvoering. Een
bepaalde manier van werken, een ontwikkeld patroon heb je niet zomaar
veranderd. Belangrijk is om na te gaan waarom je een bepaalde manier van
werken hebt aangeleerd en dan pas kun je daar aanpassingen in gaan
maken.
Zo weet ik dat veel van mijn sterke punten over gaan in een zwakte
als ik ga overdrijven. Dat klinkt voor jou misschien als een open deur,
maar voor mij was het een inzicht. Het gaf me een reden om uit te zoeken
waarom ik ga overdrijven. Want nu ik weet wat daar aan ten grondslag
ligt, kan ik gas terug nemen op het moment dat ik getriggerd word en
vanuit mijn gewoonte wil reageren.
De coachingstraining waarmee ik via Valori gestart ben, heeft mij
hierin nog veel meer inzicht gegeven. Het is een training die mij
uitdaagt en waarin ik veel leer. Om mij heen zie ik verschillende mensen
met hetzelfde dilemma. Hoe bewaar je evenwicht tussen je (kwetsbaar)
openstellen voor tips en te voorkomen dat je persoonlijk omvalt?
Alles valt en staat met respect
Binnen de vakgebieden business analyse, software testen en functioneel beheer
ben je vaak het geweten met betrekking tot de kwaliteit van het
softwaresysteem. Je ontvangt in dit proces tops, maar vooral tips. De
opdrachtgever en je collega's moeten kritische vragen stellen om de
eisen en wensen goed scherp te hebben. Zo zorg je samen dat wat er
opgeleverd wordt, voldoet aan de eisen en in beheer kan worden genomen.
Naast het ontvangen van feedback, oordeel je zelf ook regelmatig over
het werk van anderen. Daarbij moet je zorgvuldig en respectvol
communiceren. Mijn tip, vraag jezelf altijd het volgende af: hoe wil ik
dat iemand met mij omgaat? Ga zo om met de ander!