Coaching in software testen deel 3: Iedereen een coach op het werk?

dinsdag 19 februari 2019

In mijn vorige blogs over coaching, heb ik de context met betrekking tot coaching geschetst, soorten coaching genoemd en aangegeven wat ik op dit moment zie gebeuren bij het vakgericht coachen in software testen. Zelf ervaar ik de positieve effecten van het hebben van een coach op het werk en gun ik iedereen een coach. Maar wil iedereen dat wel?

Mijn stelling:

“Iedereen aan de coach, daar wordt het software testen beter van en elke software tester gelukkiger door. ”

Ik zal je in dit blog vertellen hoe ik erover denk en ik ben ook erg benieuwd wat jij van deze stelling vindt!

Veranderende rol van de software tester

Een testprofessional vertelde mij onlangs dat hij merkt dat de rol van testers steeds meer vraagt om meer adviserende en coachende vaardigheden. Dat komt door ontwikkelingen op allerlei vlakken. Denk aan de mogelijkheden om je te ontwikkelen richting de techniek achter testen of juist het gebruik en beheer van software, of beide. Denk aan zelfsturende teams waarbij er meer gevraagd wordt van de teamleden op het gebied van communicatie, verantwoordelijkheid nemen en vrijheid om zaken naar inzicht met elkaar in te vullen. Dan lijkt het mij mooi om zelf te leren en te ervaren hoe het is om te coachen, maar zeker ook hoe het is om gecoacht te worden.

Persoonlijke ontwikkeling

Van mijn collega’s die de opleiding werkgerelateerd coachen bij Valori hebben gevolgd, hoor ik gelijke verhalen. Zij zien deze ontwikkelingen ook terug op de werkvloer en dat beperkt zich niet tot het testvak. Ook persoonlijke ontwikkeling staat steeds vaker centraal, je groei als mens. Ik ben er daarom erg blij mee dat er binnen Valori zowel aandacht is voor coaching in de vorm van inhoudelijke en technische training voor software testers, maar ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling als professional. Daar word je als software tester – en in ieder ander vakgebied – volgens mij een blijer en completer mens door.

Coaching tot jouw persoonlijke grens

Wat mij betreft iedereen die daar behoefte aan heeft een coach. Wat voor soort coach dat moet zijn, dat is heel persoonlijk. Wat bij jouw collega past, past weer niet bij jou en andersom. Ook is het belangrijk om te kijken waar je aan wilt werken voordat je een coach kiest. Zo is werkgerelateerd coachen iets heel anders dan coaching op persoonlijk vlak. Je raakt in het tweede geval iemands kern en dan komt er vaak een diep-psychologisch aspect om de hoek kijken.

Wat ik leerde in mijn training is dat je niet verder kunt coachen dan je eigen plafond. Wat daarmee wordt bedoeld, is dat je niet verder kunt en hoeft dan je eigen grens en dat je er niet bang voor hoeft te zijn die over te gaan, want die voel je vanzelf. Dat was voor mij en mijn trainingspartners een hele geruststelling. We waren bang iets bij de ander “stuk” te maken. Vrij kunnen oefenen terwijl je weet dat je jouw grens ervaart als die is bereikt, is een prettige gedachte. En ik moet bekennen, het werkt echt zo. Je voelt het en je handelt ernaar.

Ik ben gegroeid

Mij heeft het veel gebracht om een coach te hebben, ik heb er zelfs meerdere en allemaal helpen ze me om richting te vinden. Ik vind hierdoor rust, creëer balans, leer, groei en waardeer. Niet alleen als professional maar juist ook als mens. Zoals ik al eerder aangaf dat gun ik iedereen en daarom mijn stelling: iedereen een coach!

Zie jij het zitten?

Denk je na het lezen van mijn blogserie over coaching, ja dat wil ik ook wel! Of zie je het helemaal niet zitten om een coach op je werk te hebben? Ik ben benieuwd naar je mening en of je het eens bent met mijn stelling.

E-book werken bij Valori